כלי עבודה מומלצים #3 – הסודות של חברות התעופה שניתן לגלות באמצעות אתרי המעקב על טיסות

בסדרת הפוסטים "כלי עבודה מומלצים", אציג את כלי העבודה המרכזיים שמומלץ לדעתי להכיר ולהשתמש בהם, כדי למצוא את הטיסות האופטימליות עבורכם, ואסביר כיצד לעבוד עם כל אחד מכלי עבודה אלה. והפעם: על הסודות של חברות התעופה שניתן לגלות באמצעות אתרי המעקב אחרי הטיסות

flightradar24

(מתוך אתר flightradar24)

אחד מכלי העבודה הכי מרכזיים שאני עובד איתם, אלה אתרי מעקב אחרי טיסות. אני עובד בעיקר עם האתר המצוין flightradar24, שלמי שלא מכיר זהו בעצם אתר שכולו מפה של העולם, ועליה כל הטיסות המסחריות הפעילות, בזמן אמת. כל טיסה מסחרית שנמצאת באויר (ולפעמים גם טיסות לא מסחריות) מופיעה בתור אייקון של מטוס, וכאשר לוחצים עליו מקבלים פירוט נרחב אודות הטיסה – קוד הטיסה, חברת התעופה, שדה המוצא והיעד, משך הטיסה, שעות הטיסה, דגם המטוס, מספר הזנב (הבייסיקס #5 – מהו מספר זנב ולמה הוא חשוב?) וכיוצא באלה.

ba11flightradar24

חלק מהמידע שמסופק באמצעות אתרי המעקב הללו חסום לגישה, וטעון רישום ותשלום על-ידי המשתמש. הסיבה לכך היא, שמטבע הדברים, האתרים הללו הם מקור אדיר למידע אודות חברות התעופה ופעילותן, ולכן יש להן ערך מסחרי עבור חברות תעופה וגופים אחרים הפועלים בענף. עבור המידע הזה יש לא מעט אנשים שמוכנים לשלם, והרבה.

יחד עם זאת, ניתן לגלות לא מעט סודות של חברות התעופה גם באמצעות הנתונים הגלויים והחינמיים של האתרים האלה. וכשאני אומר "סודות" אני מתכוון לכל מיני נתונים שאף אחד לא באמת מבחין בהם, מסקר אותם או מדבר עליהם, לא בתקשורת, לא ברחבי האינטרנט ולא בשום מקום אחר. אלה נתונים שאפשר לגלות על חברות התעופה, שלא כתובים בתקנון התובלה שלהן, ולא נאמרים לכם במעמד ההזמנה. הנתונים הללו הם נתונים שניתן להגיע אליהם בעצמכם, אם רק תעקבו מספיק, תלמדו את הדפוסים, ותהיו עירניים לשינויים בהם. לא תאמינו כמה אפשר לגלות.

אז מעבר לברור מאליו, כמו איך נראה לו"ז הטיסות לכל יעד, ניתן לגלות דברים הרבה יותר מתוחכמים, ובין היתר:

– אילו קווים איכותיים יותר ואילו פחות? לא הרבה מודעים לכך, אבל לחברות התעופה יש קווים חשובים יותר ויש קווים חשובים פחות. הקווים החשובים הם קווים "מוגנים", בדרך כלל. כלומר, החברה תשאף שהטיסות בקווים הללו יצאו כסדרן, ללא תקלות ובעיות. דוגמה טובה לכך לדעתי, היא שתי טיסות הלילה של אל על לניו-יורק, LY1 בקו תל-אביב-ניו-יורק (TLV-JFK) ו-LY27 בקו תל-אביב-ניוארק (TLV-EWR). בשנה האחרונה אל על מפעילה את טיסת הלילה לניוארק במטוס ה-787 דרימליינר החדש שלה. אבל עד קבלת הדרימליינרים, אל על היתה מפעילה בקו מטוסי 777 או 747 לסירוגין. וכשהייתי עוקב אחרי שתי הטיסות הללו, ברמה יום-יומית, הייתי מבחין בתופעה מעניינת למדי. הטיסה לניו-יורק (LY1), כמעט תמיד עמדה בזמנים, ואילו מקבילתה לניוארק (LY27) לא מעט איחרה. ולא סתם איחור. בשל העוצר הלילי בנתב"ג, LY27 היתה מתעכבת, לא פעם, עד לשעות הבוקר המוקדמות, כך שבמקום ששתי הטיסות היו נוחתות בניו-יורק בהפרש של כמה דקות אחת מהשניה, לא פעם LY27 נחתה 5-6 שעות מאוחר יותר. השיא היה בתקופת העיצומים וההשבתות של הטייסים, במהלך 2016, כאשר בתקופה זו LY27 כמעט ולא תפקדה בעוד שאחותה LY1 יצאה, על אף כל הבעיות, כמעט תמיד כמתוכנן.

– אילו מטוסים פועלים בקו מסוים? ישנם מספר קווים בהם חברות התעופה מפעילות מספר דגמי מטוסים לסירוגין, משיקולים של ביקושים בימים ספציפיים או שיקולים תפעוליים אחרים. העניין הוא שהרבה ממנועי חיפושי הטיסות, ולמעשה כמעט כולם, לא מאפשרים לבצע חיפוש ממוקד שנוגע לדגם המטוס שמבצע את הטיסה. וכך, עבור נוסעים שדגמי המטוסים חשובים להם יותר (למשל נוסעים שרוצים להימנע ממטוסים צרי-גוף או נוסעים שמעדיפים לטוס במטוסים חדישים יותר), מעקב שוטף אחרי קווי הטיסות שהחברה מפעילה יכול לשפוך אור על השינויים בדגמי המטוסים הפעילים בקוים השונים. כך, הנוסעים יכולים לדעת שבקו מסוים החברה מפעילה בחלק מהימים מטוסים צרי-גוף, אך בחלק מהימים היא מפעילה מטוסים רחבי-גוף וביום מסוים היא מפעילה בקו את המטוס הכי מתקדם שלה.

דגמי המטוסים בקו תל-אביב-רומא (TLV-FCO) של אל על:

tlvfco

– אילו חברות מפעילות חכירות רטובות? סיפרתי על חכירות רטובות בפוסט האותיות הקטנות #2 – חכירות רטובות. עניין חשוב שצריך להסביר בהקשר הזה, הוא שבהרבה מקרים הנוסעים לא מודעים לכל החכירות הרטובות שמפעילות חברות התעופה. הסיבה היא שחכירה רטובה היא פעולה חוקית, ולכן מותר לחברת התעופה להפעיל את הטיסה בקוד חברת התעופה אבל באמצעות חברת תעופה אחרת. וכשזה המצב, הרבה נוסעים מופתעים לגלות רק בעליה למטוס על כך שהם בעצם טסים בחברה אחרת לגמרי מזו שהם הזמינו. באמצעות אתרי המעקב אחרי טיסות, אפשר לעקוב אחרי חברות שמציעות שירותי חכירה רטובה (למשל Wamos Air, Privilege Style וכו') ולגלות לא רק אילו חברות תעופה חוכרות מהן מטוסים, אלא גם באילו קווים הדבר מבוצע.

חכירה רטובה של חברת Tap הפורטוגלית:

tpwetlease - Copy

חכירה רטובה של חברת Air Lingus האירית:

eiwetlease - Copy

לכן, מומלץ לעקוב באופן שוטף אחרי פעילות חברות התעופה והטיסות השונות, וכך להפיק מידע חכם, שיכול לעזור לכם בתכנון טיסותיכם הבאות.

———————————————————————————————————————

הצטרפו לעמוד הפייסבוק של בלוג המתמידים בו מתפרסמים פוסטים יומיים נוספים עם מידע, טיפים והמלצות

———————————————————————————————————————

מודעות פרסומת

9 מחשבות על “כלי עבודה מומלצים #3 – הסודות של חברות התעופה שניתן לגלות באמצעות אתרי המעקב על טיסות

  1. " הנתונים הללו הם נתונים שניתן להגיע אליהם בעצמכם, אם רק תעקבו מספיק, תלמדו את הדפוסים, ותהיו עירניים לשינויים בהם. לא תאמינו כמה אפשר לגלות. "
    אתה יכול בבקשה להרחיב מה צריך לעשות? תודה 🙂

    אהבתי

    • אם זה לקראת טיסה ספציפית אז כדאי לעקוב אחרי הטיסה הזאת כמה שבועות לפני, לראות איזה מטוס מבצע, מתי יוצאת הטיסה, אם יש תקלות ועיכובים וכו'. אם זה באופן כללי ולא לקראת טיסה מסוימת אז פשוט לראות את לוח הטיסות היומי, לעקוב אחרי הטיסות בשעות שונות, מתי ממריאות מתי חוזרות,איזה מטוס טס לאן וכו'. אותי זה מסקרן ומעניין אז זה נחמד לעקוב אחרי זה.

      אהבתי

      • נניח אני מתכנן לטוס בין יעד A ליעד B בחברה מסוימת (נניח עם אל אל ללונדון הית'רו/לוטון). מצאתי שבאותם תאריכים יש 3 או 4 טיסות (2 להית'רו ו-2 ללוטון). אני מתלבט איזו מהן לקחת. אם עוקבים קצת ב-flightradar24 אפשר לראות הרבה מאוד נתונים על הטיסות היומיות. וכך למשל אפשר לראות שחלק מהטיסות מאותן 3-4 בד"כ יוצאות באיחור, ואילו טיסה אחת תמיד בזמן. אפשר לראות שבד"כ חלק מהטיסות יוצאות במטוס רחב-גוף וחלק יוצאות גם בצרי-גוף. חלק מהטיסות מתבטלות מכל מיני סיבות תפעוליות, וחלק תמיד יוצאות כמתוכנן. אפשר גם לראות למשל שטיסת הבוקר כשהיא מתקרבת לנחיתה אין עומס, אבל הטיסה של אחה"צ מתעכבת בד"כ 30 דק' באויר במעגלי המתנה לקראת הנחיתה. כשאוספים את המידע לאורך זמן, ניתן להסיק גם מסקנות.

        אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s