לוח הטיסות של אל על

איך בנוי לוח הטיסות של אל על? מהי הלוגיקה שלו? מהם היתרונות והחסרונות שלו? ומדוע כדאי לכל הנוסעים, גם לאלו שאינם טסים באל על, להכיר את לוח הטיסות הזה? מדריך מלא ללוח הטיסות של אל על

ly739takeoff

(תמונה: https://www.flickr.com/photos/ajw1970/)

היכרות עם לוח הטיסות של חברות התעופה היא לטעמי אחד מהצעדים הראשונים והבסיסיים ביותר של כל נוסע מתמיד, ולפעמים גם של נוסעים מזדמנים. לוח הטיסות יכול ללמד את הנוסעים מידע שימושי רב אודות החברה ואופי הפעילות שלה, ועשוי לסייע בתכנון ובקבלת החלטות. כשמבינים את לוח הטיסות, יודעים מראש אילו טיסות עדיפות על-פני אחרות, ומאילו טיסות כדאי להימנע. באילו שעות יש יותר צפיפות, ואילו שעות רגועות יותר. מתי צפויים יותר עיכובים, ומתי פחות. ותשובות לשאלות האלה, הן בעלות ערך רב עבור כלל הנוסעים.

אז איך בנוי לוח הטיסות של אל על ולמה הוא בנוי כך?

נתייחס תחילה לטיסות הממריאות מתל-אביב (TLV) ותוך כדי ננתח איך נראה לוח טיסות החזור. החלוקה המרכזית ביותר בלוח הטיסות של אל על היוצאות מתל-אביב, היא למעין שלוש "פעימות" של עומס: בוקר, אחר הצהריים ולילה.

– טיסות הבוקר מתחילות בסמוך לאחר סיום העוצר הלילי בנמל התעופה בן גוריון, בסביבות שעה 5:00 בבוקר, ומסתיימות בסביבות שעה 10:00 בבוקר, אך הרוב הגדול של הטיסות יוצאות בין השעות 6:00 ל-7:00. טיסות הבוקר מורכבות ממספר טיסות קבועות, כלומר יומיות (למעט שבתות וחגים), עם משבצת קבועה, וביניהן תל-אביב-מוסקבה (LY611), תל-אביב-מדריד (LY395), תל-אביב-אמסטרדם (LY337), תל-אביב-ורשה (LY563), וכו', וגם מספר טיסות שאינן קבועות, כלומר שהן יוצאות מידי כמה ימים לסירוגין, ועושות ביניהן "רוטציה", ובין היתר תל-אביב-מרסיי (LY321), תל-אביב-ונציה (LY289), תל-אביב-בריסל (LY331) וכו'. מרבית טיסות הבוקר מבוצעות במטוסי ה-737 של אל על. אך בסביבות שעה 9:00 מתחיל רצף טיסות קבועות עם מטוסים רחבי-גוף בדרך כלל, וביניהן תל-אביב-ברצלונה (LY393), תל-אביב-פריז (LY323), תל-אביב-לונדון הית'רו (LY315) ותל-אביב-ניו-יורק (LY7) ש"סוגרת" את טיסות הבוקר, בסביבות שעה 10:30.

– בשלב הזה כל טיסות הבוקר מתפזרות ביעידהן, מרביתן במזרח ומערב אירופה. אלו נוחתות ביעד בסביבות 3-4 שעות לאחר ההמראה, בשעה מקומית 9:00-10:00. הן עוברות פריקה, העמסה וניקוי ויוצאות כעבור שעה בערך חזרה לארץ. הן ינחתו בהדרגה חזרה בתל-אביב החל משעות הצהריים המוקדמות, כשהראשונות שמגיעות, מטבע הדברים, הן הטיסות מאתונה (LY542), סופיה (LY552), ונציה (LY290) ורומא (LY386). אותם מטוסים נוחתים בארץ, ושוב עוברים תהליך פריקה, העמסה וניקיון, ויוצאים בתוך כשעה חזרה, עם פעימת טיסות אחר הצהריים.

– במהלך שעות הצהריים, כלומר בין 11:00 ל-15:00 כמעט ואין טיסות קבועות לאל על. הטיסות הקבועות שכן קיימות הן תל-אביב-פריז (LY327) ותל-אביב-ניוארק (LY25). בנוסף, בשעות אלה מידי פעם יוצאות טיסות "תגבור" ליעדים מסוימים, כמו תל-אביב-לונדון לוטון (LY211).

– טיסות אחר הצהריים דומות באופיין לטיסות הבוקר. גם הן מנתקזות למספר שעות ספציפיות – החל משעה 15:00 ועד 19:00 בערב, כשעיקר הטיסות הן בין 17:30 ל-18:30. לוח טיסות אחר הצהריים נפתח בדרך כלל עם הטיסות תל-אביב-פרנקפורט (LY355), תל-אביב-בריסל (LY333) ותל-אביב-וינה (LY363). גם כאן, מרבית הטיסות יבוצעו במטוסי 737 וחלק קטן יבוצעו במטוסים רחבי-גוף (למשל LY317 ללונדון-הית'רו ו-LY325 לפריז).

– טיסות אחר הצהריים מתפזרות ביעדיהן, בעיקר במזרח ומערב אירופה, בשעות הערב. הן מתרעננות שעה, ויוצאות חזרה לתל-אביב. הראשונות מביניהן חוזרות בסביבות חצות, כמו פרנקפורט-תל-אביב (LY356), וינה-תל-אביב (LY364) ובוקרשט-תל-אביב (LY572) והאחרונות בהן חוזרות בשעות הבוקר המוקדמות, כמו אמסטרדם-תל-אביב (LY338), לונדון הית'רו-תל-אביב (LY318) ומדריד-תל-אביב (LY398).

– גם לאחר פעימת אחר הצהריים יש הפסקה ברצף טיסות אל על עד לשעות הלילה, אך יש מידי פעם טיסות ערב תגבור, ליעדים כמו פריז ולונדון לוטון.

– טיסות הלילה הן רצף טיסות שמתחילות בסביבות שעה 22:00 ומסתיימות עם סגירת נמל התעופה בן גוריון להמראות, בסביבות 1:30 בלילה. מרבית טיסות אלו הן ליעדים ארוכי-טווח, ולכן הן מבוצעות ברובן במטוסים רחבי-גוף. ביניהן טיסת LY1 המפורסמת בקו תל-אביב-ניו-יורק קנדי, ו-LY75 שפותחת את לוח טיסות הלילה בקו תל-אביב-הונג קונג. חלק מטיסות הלילה אינן יומיות, אלא יוצאות לסירוגין מספר פעמים בשבוע, כמו תל-אביב-בוסטון (LY15) ותל-אביב-מיאמי (LY17), וחלק יומיות, כמו השתיים שהזכרתי קודם. לפעמים בפרק הזמן של טיסות הלילה יוצאות גם כמה טיסות קצרות טווח, למשל שוב לפריז וללונדון לוטון.

———————————————————————————————————————

הצטרפו לעמוד הפייסבוק של בלוג המתמידים בו מתפרסמים פוסטים יומיים נוספים עם מידע, טיפים והמלצות

———————————————————————————————————————

מהם היתרונות והחסרונות של לוח הטיסות של אל על?

– היתרון הגדול בלוח הטיסות הזה, הוא שהוא מאפשר, לפחות במרבית קווי אל על, נחיתה ביעד בשעות הבוקר המוקדמות, כך שיש לפני הנוסעים יום מלא ביעד ביום ההגעה. זה עשוי להוות גם חיסרון מסוים, בהיבט המחסור בשעות השינה, אבל מרבית הנוסעים, ובמיוחד הנוסעים הישראלים, אוהבים במיוחד את האפשרות "להרוויח" עוד יום מלא ביעד, ולקחת טיסת בוקר שנוחתת מוקדם בעיר. יתרון נוסף הוא שטיסות אחר הצהריים יוצאות בשעות נוחות יחסית בעצמן, עבור נוסעים שמעדיפים להגיע ליעדם ו"ישר ללכת לישון". הוא מאפשר נחיתה במרבית היעדים בשעות הערב ולא בשעות הלילה, כך שיש לפני הנוסע מספר שעות סביר להתארגנות לשינה. היתרון השלישי הוא יתרון בלתי מבוטל שאתייחס אליו גם בפוסט בעתיד, והוא נוגע לשעות הנוחות יחסית של טיסות הלילה, שמאפשר שינה רציפה לאורך הטיסות ארוכות הטווח האלה.

– החיסרון הבולט בלוח הטיסות של אל על, למעט העובדה שאין טיסות בשבתות וחגים (אולי הגיע הזמן?), הוא בשעות טיסות החזור בלילה, שעות לא נוחות בעליל, אשר נוחתות בתל-אביב באמצע הלילה או לפנות בוקר במרבית המקרים. הרבה נוסעים לא מוצאים רווח מיוחד בשהות של יום נוסף בסוף הטיול ביעד, שנגמר בסביבות אחר הצהריים גם ככה כשצריך לנסוע לשדה התעופה. עבורם טיסת הלילה חזרה לארץ היא די "סיוט". חיסרון נוסף הוא שלא פעם נדחות טיסות הלילה מתל-אביב, ומאחר שהן גם ככה ממריאות "על הקשקש" של לפני סגירת השדה ללילה, הטיסות הללו נאלצות להידחות במספר שעות ארוכות עד לשעות הבוקר המוקדמות, דבר שמשבש לגמרי את התכניות של הנוסעים ואת טיסות ההמשך שלהם.

מה אפשר ללמוד מלוח הטיסות של אל על?

הדגש החשוב למרבית הנוסעים שאינם טסים עם החברה, הוא שככל שניתן, יש לבחור בטיסות שיוצאות בשעות הצהריים (בין 10:00 ל-15:00) או הערב (בין 19:00 ל-22:00). אל על היא מפעיל הטיסות הגדול ביותר בנתב"ג ובשעות השיא של החברה יכולות לצאת כ-10-15 טיסות ברצף בזו אחר זו. זאת, בנוסף לכך שבשעות אלה יוצאות גם ככה הרבה טיסות של חברות תעופה זרות. מהבחינה הזאת, שעות ה"פיק" של אל על הן גם שעות העומס בנמל התעופה בן גוריון כולו. ולכן, ככל שמתאפשר, כדאי לבחור בשעות אחרות לטיסתכם, שעות בהן השדה רגוע יותר ויש הרבה פחות עומס.

מודעות פרסומת

5 מחשבות על “לוח הטיסות של אל על

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s