היתרונות של טיסות החופש החמישי

טיסות החופש החמישי (Fifth Freedom) הן טיסות שמבצעות חברות התעופה בין שתי מדינות שאינן מדינת הבית שלהן. הטיסות האלה הן בדרך כלל מיוחדות וחריגות בנוף, ולפעמים הן גם מגיעות עם תג מחיר שווה במיוחד.

cx773takeoff

טיסות החופש החמישי הן הזדמנות ייחודית לטוס במטוסים הטובים בעולם בקווים בלתי צפויים, ובמחירים שעשויים להיות מצוינים. ריכזתי את כל היתרונות של טיסות החופש החמישי בפוסט אחד.

———————————————————————————————————————

הצטרפו לעמוד הפייסבוק של בלוג המתמידים בו מתפרסמים פוסטים יומיים נוספים עם מידע, טיפים והמלצות

———————————————————————————————————————

קודם כל, מהן טיסות החופש החמישי? מדובר בסוג אחד של חופשים (freedoms) המוקנה לחברות התעופה בכל העולם, במסגרת הסכמות בינלאומיות בין מדינות בנוגע לתנועה בינלאומית של כלי טיס. החופש החמישי מכונה כך משום שהוא החמישי במספר מבין שורה של חופשים נוספים – Freedoms of the Air (עליהם גם אכתוב פוסט נפרד בעתיד, אם כי הם הרבה פחות מעניינים). החופש החמישי מקנה לחברות התעופה את הזכאות לבצע טיסה בין שתי מדינות שאינן מדינת הבית שלהן. כלומר, חברת תעופה שבסיסה במדינה א', יכולה לטוס טיסת ללא-עצירה (nonstop) בין מדינה ב' למדינה ג' (למשל, חברה בריטית יכולה לטוס בין סינגפור לאוסטרליה). התנאי הוא שהחברה צריכה להתחיל את טיסותיה או לסיים אותן במדינה א'. כלומר או שהיא תטוס מ-א' ל-ב' ומשם תמשיך ל-ג', או שהיא תטוס מ-ב' ל-ג' ומשם תמשיך ל-א'.

מספר דוגמאות ראויות לציון:

– טיסת Air China ממדריד (MAD) לסאו פאולו (GRU).

– טיסת Air New Zealand מלוס אנג'לס (LAX) ללונדון (LHR).

– טיסת British Airways מסינגפור (SIN) לסידני (SYD).

– טיסת Cathay Pacific מונקובר (YVR) לניו-יורק (JFK).

– טיסת Delta מסינגפור (SIN) לטוקיו (NRT).

– טיסת Emirates מאתונה (ATH) לניוארק (EWR).

– טיסת Emirates ממילאנו (MXP) לניו-יורק (JFK).

– טיסת Ethiopian Airlines מדבלין (DUB) ללוס אנג'לס (LAX).

– טיסת EVA Air מבנגקוק (BKK) לאמסטרדם (AMS).

– טיסת EVA Air מבנגקוק (BKK) לוינה (VIE).

– טיסת LATAM ממדריד (MAD) לפרנקפורט (FRA).

– טיסת Singapore Airlines ממנצ'סטר (MAN) ליוסטון (IAH).

– טיסת Singapore Airlines מפרנקפורט (FRA) לניו-יורק (JFK).

מדוע זה טוב לנו? אלה הם היתרונות המרכזיים של טיסות החופש החמישי:

– מחוללות תחרות – אחד המאפיינים הבולטים של טיסות החופש החמישי, הוא שהן מחוללות תחרות בקו מסוים, "מהדלת האחורית". למשל, אם בקו פרנקפורט-ניו-יורק שולטות ביד רמה חברת Lufthansa ומספר חברות אמריקאיות בודדות, וגם כאשר צצות להן חברות כמו Air Berlin שמנסות להתחרות בקו, הן לא מצליחות לחולל תחרות אמיתית, הרי שטיסות החופש החמישי זאת אפשרות מפתיעה ואיכותית להכנסת שחקן חיזוק אמיתי לקו הזה. במיוחד כשהחברה שמפעילה את טיסת החופש החמישי במקרה זה היא Singapore Airlines, מהחברות הטובות בעולם. מהבחינה הזאת, טיסות החופש החמישי כרוכות, בדרך כלל, בהורדת מחירים בקו, או לכל הפחות בטיסות מוזלות יחסית בטיסות החופש החמישי עצמן (ראו את הפוסט בו סקרתי כמה מחירים נפלאים כאלה).

– מוצר ייחודי – טיסות החופש החמישי מביאות לנו יתרון גדול נוסף, והוא היכולת לטוס במטוסים מעולים, בקווים שנהוג לטוס בהם, בדרך כלל, במטוסים פחות איכותיים. הדוגמאות הטובות לכך, הן טיסות חופש חמישי בין יעדים קרובים יחסית, בהם מרבית חברות התעופה מפעילות מטוסים צרי-גוף, ואילו החברה המפעילה את טיסת החופש החמישי, שמגיעה מרחוק, מפעילה מטוס רחב-גוף. כך לדוגמה, חברת LATAM מבצעת טיסת חופש חמישי בין מדריד לפרנקפורט בדרימליינר (Boeing 787-9), כאשר החברות האירופאיות מפעילות בקו הזה מטוס צר גוף משעמם. דוגמאות נוספות היא טיסתה של חברת Sichuan Airlines הסינית שמפעילה טיסת חופש חמישי מפראג (PRG) לציריך (ZRH) ב-Airbus A330, חברת Hainan שמפעילה טיסת חופש חמישי מאדינברו (EDI) לדבלין (DUB) בדרימליינר, וחברת Singapore Airlines שמפעילה טיסה כזו ממוסקבה (DME) לשטוקהולם (ARN) ב-Airbus A359. הדבר מהווה הזדמנות מצוינת גם עבור נוסעי מחלקת עסקים שמעוניינים לבחון את המוצר המוצע על-ידי החברות המובילות בעולם, מבלי צורך לשלם על החוויה סכום כספי גדול מידי.

– ברית תעופה – יתרון בלתי מבוטל נוסף שיש לטיסות החופש החמישי, הוא האפשרות לטוס עם חברות תעופה שחברות בברית תעופה כלשהי בין שני יעדים שבהם פועלות בעיקר חברות מברית תעופה אחרת. דוגמה לכך היא טיסתה של חברת EVA Air הטייוואנית, שיוצאת מאמסטרדם לבנגקוק. EVA חברה בברית Star Alliance בעוד יתר טיסות הללא-עצירה (nonstop) בקו הן של חברת KLM מברית SkyTeam. דוגמה נוספת היא בקו העמוס בין טוקיו (NRT או HND) לסינגפור (SIN) בו פועלות חברות ANA ו-Singapore Airlines מברית Star Alliance ו-JAL מברית One World, ואז הגיעה Delta שהכניסה לקו את ברית SkyTeam.

– תדירויות וגמישויות – בדומה ליתרון בדבר הורדת המחירים, כניסתה של חברת חופש חמישי לקו כלשהו, מסייעת גם בהגדלת תדירות הטיסות בקו ומאפשרת גם יותר גמישויות עבור הנוסעים. הדבר נכון בכלל, ובפרט בטיסות חופש חמישי ש"מתלבשות" על קווים שבהם האפשרויות לטיסת ללא-עצירה הן מלכתחילה מצומצמות למדי (או לא קיימות מבחינה מעשית), כמו למשל טיסות החופש החמישי של חברת Lot הפולנית מבודפשט (BUD) לניו-יורק (JFK) ולשיקגו (ORD).

(רשימה מלאה ומעודכנת יחסית של כל טיסות החופש החמישי)

2 מחשבות על “היתרונות של טיסות החופש החמישי

כתיבת תגובה