מסלולי הנחיתות וההמראות בנתב"ג – ולמה כדאי לכם להכיר אותם?

אילו מסלולי נחיתות והמראות פעילים בנמל התעופה בן-גוריון? אילו נמצאים יותר בשימוש ואילו פחות? ומדוע כדאי גם לכם – ולמעשה לכלל ציבור הנוסעים – לדעת זאת, לקראת טיסתכם הבאה?

llbgsign

(תמונה: https://www.flickr.com/photos/emeryjl/)

היכרות עם מסלולי הנחיתות וההמראות בנתב"ג, ולמעשה בכל שדה תעופה שאתם מבקרים בו תכופות, לא רק שהיא מעניינת (לפחות אותי ברמה האישית), אלא שהיא גם די חשובה למעשה. לכן, הכנתי סקירה עניינית בנושא, בכל הנוגע לנמל התעופה הבינלאומי המרכזי של ישראל – נתב"ג.

———————————————————————————————————————

הצטרפו לעמוד הפייסבוק של בלוג המתמידים בו מתפרסמים פוסטים נוספים עם מידע, טיפים והמלצות

———————————————————————————————————————

בנתב"ג פועלים 3 מסלולי המראה ונחיתה, בסך הכל ב-6 כיוונים. לפני שאציג אותם, אדגיש כי המספר הנקוב על המסלול, מסמן את הכיוון שאליו פונה פנים המטוס בנסיעה עליו. כך, שלמעשה כל מסלולי ההמראות והנחיתות בעולם ממוספרים בין 1 ועד 36, כאשר צריך להוסיף 0 בסוף המספר כדי לקבל את זווית ההטיה של המסלול. למשל, מסלול 9 משמעו בעצם זוית של 90 מעלות ביחס לצפון, כלומר הוא פונה מזרחה בדיוק. מסלול 20 משמעו זוית של 200 מעלות, כלומר הוא פונה דרום-מערבה, וכך הלאה. בנוסף, מאחר שכל מסלול המראה ונחיתה הוא למעשה דו-כיווני, הרי שמספרי המסלולים על אותו אספלט הפוכים (פער של 180 מעלות). כך למשל על אותו אספלט יופיע מצד אחד 4, כלומר 40 מעלות, ומצד שני 22, כלומר 220 מעלות. אחד פונה לכיוון צפון-מזרח וההופכי פונה לכיוון דרום-מערב.

המסלולים בנתב"ג הם מסלול 30/12, שאורכו 3,112 מטרים ופונה לכיוונים צפון-מערב או דרום-מזרח, 26/8, שאורכו 3,657 מטרים ופונה כמעט במדויק מזרחה או מערבה ו-3/21 שאורכו 1,780 מטרים, והוא פונה לכיוונים צפון-מזרח או דרום-מערב. פריסת המסלולים בנתב"ג נראית כך:

runways

מה השיקולים לבחירת מסלולי ההמראה והנחיתה?

למעשה, סוגיית השימוש במסלולים היא סוגיה בעלת היבטים רבים, ביניהם היבטים תעופתיים, כמו אורך מסלול מותר להמראה או נחיתה, כתלות בדגם המטוס, סוגיות של רוחות, סוגיות של רעש בנתיב ההמראה או הנחיתה, סוגיות מבצעיות שונות כמו עומס בשדה, סוגיות של כיוון הטיסה לאחר ההמראה וכיוצא באלה. אפרט בקצרה על כל אחד מההיבטים הללו:

אורך המסלול – שיקול תעופתי מרכזי הוא כמובן אורך המסלול. אין בעיה עם מסלולים ארוכים מידי, אך לגבי מסלולים קצרים, קיימות מגבלות תעופתיות עבור המראות ונחיתות. מטוסים ממריאים ונוחתים זקוקים לאורך מסלול מינימלי שנגזר מדגם המטוס, המשקל שהוא נושא עמו, סוגי המנועים וכיו"ב. מסיבה זו, למשל, שופץ ב-2006 מסלול 26/8 בנתב"ג, על מנת לאפשר למטוסי ה-Airbus 380 סופר ג'מבו לנחות בו.

רוחות – מטוסים ממריאים ונוחתים "נגד הרוח", כלומר כאשר הרוח נוטה נגד כיוון תנועת המטוס. הסיבה לכך נעוצה בשיקולי כוח העילוי, ובמטרה להגדיל את המהירות היחסית של תנועת המטוס עם חלקיקי האויר שהוא טס בסביבתם. הדבר מאפשר המראה ונחיתה במהירות קרקעית (ביחס לקרקע) נמוכות יותר, באופן שמקטין את אורך המסלול שנדרש להשתמש בו.

– רעש – שיקול מרכזי נוסף הוא שיקול הרעש. שדות תעופה ממוקמים בסמיכות לישובים, וההיבט הסביבתי בדמות הרעש שנגרם בעקבות ההמראות והנחיתות מקבל משקל בכורה. מסיבה זו קיים בשדות תעופה רבים ברחבי העולם עוצר המראות בשעות הלילה, כך שלא ניתן להמריא בין שעות מסוימות כלל.

– עומס – היבטי עומס גם הם משחקים תפקיד בקביעת המסלול הרלוונטי שנמצא בשימוש. מסלולי ההמראה והנחיתה נבחרים, לא פעם, על בסיס כמות העומס שתיווצר משימוש בהם, בהתחשב בתנועת המטוסים באויר ועל הקרקע. הדבר מקבל משנה תוקף כאשר מטוסים ממריאים או נוחתים נדרשים לחצות מסלול פעיל (active runway), דבר שגורם לעצירה בהמראות או בנחיתות או להמתנה ממושכת בסמוך למסלול.

– כיוון הטיסה – בהעדר היבטים אחרים, נשקל שיקול כיוון הטיסה לאחר ההמראה. השאיפה של נתב"ג היא לאפשר תנועה חלקה של טיסות החוצה מישראל ולישראל, כלומר ישירות לים וממנו.

על בסיס כל השיקולים הללו, המסלולים הנפוצים ביותר שנמצאים בשימוש בנתב"ג הם:

– המראות מבוצעות בעיקר ממסלול 26, המכונה "המסלול השקט"*. מסלול זה מאפשר המראה יחסית לא תלולה ולכן נוחה יותר, והוא מסב פחות רעש לישובים שסמוכים לשדה. כיוון ההמראה הוא בדרך כלל מערבה, ואז מבוצעת פניה קלה לכיוון צפון-מערב. אלטרנטיבית מטוסים ימריאו ממסלול 30, שבו ההמראה תהיה תלולה יותר, והוא כרוך ביותר רעש לישובים סמוכים. בימים בהם יש רוח מזרחית חזקה (כלומר רוח מכיוון מזרח) ההמראות יבוצעו ממסלול 12, ותבוצע פניה חדה דרומה ומערבה לאחר מכן, כדי לצאת לים.

– נחיתות במהלך שעות היממה מבוצעות בעיקר במסלול 21 משיקולי עומס. המסלול מאפשר יציאה נוחה לאחר הנחיתה, מבלי להפריע לתנועת מטוסים ממריאים במסלול 26. הגישה לנחיתה במסלול 21 מבוצעת דרך איזור נתניה, ועד לכביש 6 במזרח, שם המטוס פונה דרומה. בשעות הערב, הלילה ובסופי שבוע, המסלולים שנמצאים בשימוש הם מסלול 12, שבו הגישה לנחיתה נעשית ישירות מכיוון הים, או מסלול 30 הנגדי, שהגישה אליו נעשית מעל חולון ובת-ים, דרך רמלה, ובאיזור מודיעין פונה המטוס צפונה ובהמשך מערבה לנחיתה.

מדוע חשוב לנו לדעת זאת?

מסתבר שגם לנו כנוסעים חשוב להכיר את השימוש במסלולים האלה, ולקחת אותם בחשבון. הסיבה לכך נעוצה בחישובי הזמנים. המסלולים הנוחים ביותר הם מסלול 30 עבור המראות ומסלול 12 עבור נחיתות. הסיבה לכך היא הקרבה לטרמינל ולשערי היציאה והגישה הישירה אל ומהים. המראות ונחיתות במסלולים האחרים משמען הארכה, בד"כ של כ-10-15 דקות, במשך הטיסה. זה אמנם נשמע זניח, אבל יש מקרים שזה הופך להיות רלוונטי, במיוחד כאשר הטיסה יוצאת בעיכוב, ואז, בתוספת השיקול הזה, הופך העיכוב לאיחור בזמן הנחיתה, שרלוונטי לפגישות ביעד, איסוף מהשדה וכיו"ב.

לכן, במהלך שעות היום, מרבית הטיסות יצרכו להסיע כ-10-15 למסלול 26 בהמראות, וכן לטוס מעל שמי הארץ כ-10-15 דקות כדי לנחות במסלול 21 או 30. ואת זה כדאי לקחת בחשבון.

* הבהרה לפוסט בעקבות תגובות שהתקבלו: אני לא חווה דעה במסגרת הפוסט על עוצמות הרעש השונות, משום שאין לי שום ידיעה או הבנה בנושא הרעש ועוצמות הרעש. הטרמינולוגיה "המסלול השקט" היא לא טרמינולוגיה שלי, ואני נסמך על המונחים של רשות שדות התעופה ורשויות נוספות מהן דליתי את החומר להכנת הפוסט. מעבר לכך, לא חווה דעה בנוגע לצדקת השימוש במסלול כזה או אחר בהיבט הרעש ומאחל שלכל התושבים בסמיכות לשדה התעופה תהיה שינה ערבה ונעימה 🙂

6 מחשבות על “מסלולי הנחיתות וההמראות בנתב"ג – ולמה כדאי לכם להכיר אותם?

  1. איך אתה בדיוק קובע שמסלול 26 המכונה "המסלול השקט". מסב פחות רעש לישובים שסמוכים לשדה.
    אני מזמינה אותך לשהות מספר שעות במשמר השבעה או בראשון לציון בשעות הלילה המאוחרות או הבוקר המוקדמות.
    מבטיחה לך שלא תוכל לישון ללא אטמי אוזניים וחלונות מוגפים היטב זה
    מזמינה אותך להיכנס לקבוצת הפייסבוק סוף לרעש המטוסים בראשון לציון ותבין שהקביעה שלך לא רק שהיא לא נכונה אלא מקוממת

    אהבתי

  2. תושבי ראשון לציון סובלים מאוד מרעש המטוסים! מסלול 26 אינו שקט כלל. אין לנו שקט בכלל ! בלילה בקושי 3 שעות שינה! הגיע הזמן לשינויים לטובת רווחת התושבים! 6-8 שעות שקט בלילה כמו שמקובל במדינות מפותחות באירופה.

    אהבתי

  3. מסלול 26 רק מכונה מסלול שקט הוא רועש ביותר….. מהווה סכנה בריאותית לתושבים… יש לקיים 7 שעות עוצר לילה כמקובל בעולם

    אהבתי

  4. מסלול 26 הוא "המסלול השקט"…
    צחוק ולעג לרש.
    אתה נוסע מתמיד שכותב את הדברים, אתה טס הרבה ויושב בתוך המטוס, עד כמה אתה יודע מה קורה
    למטה . תנסה להקשיב למטוסים מלמטה ותבין למה עירית ראשון לציון ועירית חולון הקימו תביעה נגד הרשות ורת"א בגלל הרעש, ובגלל שאנשים קמים באמצע הלילה ובבוקר הם כמו זומבים הולכים לעבודה.

    אהבתי

  5. מוכרח להודות שלא היה לי מושג על המחאה שלכם על הרעש, עד לרגע זה. בסך הכל השתמשתי בטרמינולוגיה ובהסברים של רשות שדות התעופה ורשויות נוספות, והאמת היא שאני לא מכיר או מבין לעומק, מעבר למה שקראתי שם, בהיבטים של הרעש מעצם השימוש במסלולים השונים. המונח "המסלול השקט" הוא לא מונח שלי.
    בכל מקרה פרסמתי הבהרה בסוף הפוסט בעניין.
    שיהיה בהצלחה במאבקכם!

    אהבתי

    • תודה על התגובה שלך.
      לצערינו רשות התעופה האזרחית ושל רשות שדות התעופה נוקטים בטכניקה של הטעיה (הטעיית הציבור, הטעיית בתי המשפט ואפילו הטעיית מבקר המדינה).
      רשויות דורסניות הפועלות בחסות משרד התחבורה ויוצרים מטרד נוראי לתושבי האיזור

      אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s