האם שווה לטוס במטוסים הקטנטנים?

לדגמי המטוסים הקטנטנים ישנם מספר יתרונות וחסרונות על-פני יתר הדגמים הגדולים יותר. החלטתי לרכז את כולם בפוסט אחד ולענות על שאלה שמסקרת לא מעט נוסעים.

(תמונה: Colin Brown)

נוסעים רבים שמבצעים טיסות פנים בארצות הברית או טיסות קצרות בכלל בוחרים את הטיסות שלהם בעיקר על-פי מועד ההמראה או הנחיתה ביעד. מקצוענים יותר יוסיפו לשיקול את השאלה אם הטיסה מבוצעת במטוס צר-גוף או במקרה נדיר יותר, במטוס רחב-גוף. בתוך הקטגוריה של צרי-הגוף, ישנה תת-קטגוריה של מטוסים צרי-גוף קטנטנים יחסית. השאלה המעניינת בהקשר הזה היא בהינתן היכולת לבחור – האם שווה ומשתלם לטוס במטוסים הקטנטנים האלה, או שמא צרי-הגוף הגדולים עדיפים. ובכן, כדרכי בקודש, יש לי כמה תובנות חשובות בעניין.


אני מזמין אתכם לעקוב אחריי גם בעמוד הפייסבוק של בלוג "המתמידים" בקישור הזה. ככל שיש לכם שאלות על הפוסט או על תכני הבלוג בכלל, אתם מוזמנים להשאיר תגובה בתחתית העמוד או לפנות אליי דרך יצירת הקשר באתר.


מהם המטוסים הקטנטנים?

ראשית, למען הסדר הטוב, ניישר קו אודות אותם דגמי מטוסים המכונים בפוסט הזה "קטנטנים". מדובר על מטוסים צרי-גוף אשר קטנים יותר מהדגמים המוכרים והנפוצים ממשפחות הבואינג 737 והאיירבס 320. כלומר מדובר, בגדול, על משפחות המטוסים הבאות:

אמבראר (Embraer) – ה-E-145, ה-E170, ה-E-175, ה-E-190 וה-E-195, עם כ-50-150 מושבים בממוצע.

בומבארדייה CRJ – ה-CRJ-100/200, ה-CRJ-700, ה-CRJ-900 וה-CRJ-1000, עם כ-50-100 מושבים בממוצע.

ומשפחת האיירבאס 220 – ה-A220-100, וה-A220-300, עם כ-100-150 מושבים.

המאפיינים הבולטים של הדגמים הללו הם שהם קטנים יותר מבחינת קיבולת הנוסעים, צרים יותר ברוחבם, קצרים יותר באורכם ונמוכים יותר בגובהם. לנוסע המזדמן מטוסים אלו נראים לא פעם כמטוסי מנהלים יותר מאשר כמטוסי נוסעים.

השאלה המעניינת לטעמי, שמצאתי את עצמי מתחבט בה במהלך השנים לא מעט, היא בהינתן שיש לי אפשרות לבחור – דבר שאגב קורה לי לא מעט – האם כדאי לטוס במכוון במטוסים הקטנטנים האלה, או במטוסים צרי-גוף גדולים יותר, ממשפחות ה-737 וה-320. ואחדד את השאלה – ברור שאילו ההשוואה היתה בין מטוסים קטנים שכאלה לבין מטוסים רחבי-גוף (מסדרון כפול), עדיף פעמים רבות לטוס במטוסים הגדולים יותר, מהרבה סיבות טובות. אבל השאלה מתמקדת בתוך "הנישה" של המטוסים הקטנים ומנסה להבחין בסיבות לבחור דווקא במטוסים הקטנטנים על-פני הקטנים שגדולים יותר מהם.

מה החסרונות של טיסה במטוסים הקטנטנים?

אז ישנם מספר חסרונות בולטים לטיסה במטוסים הקטנטנים האלה שכדאי לקחת בחשבון:

נמוכים, קלסטרופוביים וצפופים – המטוסים הקטנטנים מאופיינים בכך שהם, ובכן, קטנים יותר, ולכן הם גם יותר נמוכים וגם יותר צפופים ולכן התחושה בהם היא שכמעט אין מרחב תנועה לאף צד. אפילו בעת מעבר במסדרון המטוס, ניתן להרגיש די בקלות שלא נותר מרחב גדול מעל לראשכם וגם בעת ישיבה במושבים קל מאוד להרגיש שמדובר בחיה קטנה יותר מאשר המשפחות המעט יותר גדולות של דגמים. לכן, לאלו שאינם חובבי ז'אנר הקלסטרופוביה, טיסה במטוסים קטנים שכאלה עשויה להיות מעט צפופה ולא נעימה כל כך. אם כי, יש לומר, התכנון שלהם די טוב, ולמרות גודלם הם יחסית נותנים תחושה מרווחת בהתחשב באילוץ הגודל.

עלייה וירידה מהמטוס לא דרך שרוול – לא אחת בשדות תעופה רבים בעולם, הנדל"ן המבוקש של חניה בסמיכות לטרמינל והתחברות לשרוול אינה זמינה למטוסים הקטקטנים האלו, וכך יוצא שהעליה או הירידה מהמטוס מצריכה נסיעה באוטובוס בתוך השדה, שזה אחד הדברים הכי פחות סימפטיים לדעתי בכל תהליך הטיסה. לפעמים, למרות שאין התחברות לשרוול, הנסיעה באוטובוס נחסכת משום שהמטוסים חונים בסמיכות לטרמינל, ואז הנוסעים פשוט הולכים ברגל ממנו אל המטוס וחזרה פנימה, שזה עוד חצי צרה. אבל כמובן שהעובדה שאין התחברות לשרוול פחות נוחה בדרך כלל.

רעידות ותנועות מורגשות הרבה יותר מבדרך כלל – מי שטרם יצא לו לטוס במטוסים הקטנים הללו, עלול להיות מופתע מעוצמת התנועות והרעידות שמרגישים כשטסים בהם, בהשוואה לצרי-הגוף הגדולים יותר וכמובן לרחבי-הגוף. בעת טיסה במטוסים הקטנטנטים תרגישו הכל – המראות, נחיתות, תנועות חדות, כיסי אויר, ולא רק זה, שממש שתוכלו להרגיש את צוות האויר מתמרנים בהעלאה או הורדה של האף הרבה יותר מברגיל. לחובבי הז'אנר – כמוני – זה דווקא נחמד. אבל לרוב האנשים זו עלולה להיות חוויה מטלטלת, תרתי משמע.

(תמונה: Gerard van der Schaaf)

ומהם היתרונות?

אל מול החסרונות שציינתי למעלה, קיימים מספר יתרונות בולטים למטוסים הללו שכדאי לקחת בחשבון:

בורדינג מהיר – קיבולת המטוסים הללו מהווה יתרון בולט כאשר מתקיים בורדינג משרוול, כשאז קל מאוד לראות שהתהליך כולו אורך כמה דקות בודדות במקום עשרות דקות. במיוחד בדגמים הקטנטנים ביותר בסדרה, אלו המכילים 50-75 נוסעים, תהליך העלייה המטוס יעיל מאוד, וכמה דקות לאחר שהתחיל הדלת כבר תיסגר. מדובר בחוויה מרעננת לתהליכי הבורדינג המעייפים המייגעים שנוסעים רבים מורגלים אליהם בטיסות

תחושה אינטימית – הנה שיקול שאני מניח שרבים לא חשבו עליו – והוא התחושה האינטימית שהטיסה כולה כרוכה בה. בדרך כלל במטוסים הקטנטנים האלה האוירה במטוס נינוחה יותר, למרות הצפיפות. יש פחות אנשים במטוס, פחות צוותים באויר, ובכלל התחושה מעט יותר שירותית מאשר במטוסים הגדולים המשדרים תחושה "תעשייתית" יותר. זה לא מבטיח חווית טיסה חלקה ומצוינת, וגם לא בהכרח אומר שתקבלו חיוך בכל פעם שתבקשו ריפיל לקולה, אבל האינטימיות הזו קצת יותר סימפטית, לפחות מניסיוני.

תצורה של 2 ללא מושב אמצעי בתיירים – שיקול חשוב מאוד ובולט לטובת המטוסים הללו, הוא תצורת הישיבה. ברובם התצורה במחלקת תיירים היא של 2-2 ובחלקם של 2-3, ומכאן שלפחות בזוג המושבים לא קיים מושב אמצעי, וכך משפרים מעט את הנוחות ומקטינים את העומס שמרגישים הנוסעים. נוסע אחד מקבל גישה ישירה למסדרון ונוסע אחר מקבל את החלון. זה כמובן סידור הרבה יותר נוח מאשר כאשר ישנו מושב אמצעי.

כיסא בודד בעסקים – יתרון נוסף לזכות המטוסים הקטנטנים הוא במחלקות הראשונות או במחלקות העסקים, בהם תוכלו למצוא לא פעם מושב בודד בתצורת 1-1 או אפשרות למושב בודד בתצורת 1-2. מבחינת הנוסע העסקי המושב הבודד הזה הוא כיף גדול ולדעתי הוא עדיף משמעותית על ישיבה בזוג מושבים במחלקת העסקים של משפחות ה-737 וה-320. המושב הבודד נהנה גם מגישה ישירה למסדרון וגם מחלון, ובכלל יש לו אינטימיות, פרטיות ושירות אישי, באופן שדי דומה לתחושה שמקבלים במושבים הבודדים במטוסים רחבי-הגוף. תענוג גדול וסיבה טובה, לפחות מבחינתי, לבחור במטוסים הקטנטנים האלה בכל הזדמנות שאני יכול.

(תמונה: Phillip Capper)

מה דעתכם? האם אתם מעדיפים את המטוסים הקטנטנים או שאתם בוחרים בדרך כלל את הגדולים יותר? מה היתרונות והחסרונות לדעתכם? אילו עוד שיקולים אתם לוקחים פה בחשבון? שתפו בתגובות.


הידעתם שאפשר לעקוב אחריי גם דרך עמוד הפייסבוק של הבלוג?

מחשבה אחת על “האם שווה לטוס במטוסים הקטנטנים?

  1. קיים לפעמים חסרון נוסף – חלק מהנוסעים מתבקשים בשער היציאה להפרד מכבודת היד שלהם עד לשער הכניסה בנחיתה. יש כאלה שלוקחים את זה קשה. אבל בסה"כ המטוסים האלה סבירים למדייץ

    אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s