תדירות נמוכה במיוחד של טיסות אל על לאירופה בחורף

ביקוש נמוך ליעד או קושי במילוי המטוסים? בשבועות האחרונים ישנה ירידה משמעותית בתדירות טיסות אל על לאירופה, שמורגשת בלא מעט קווים. האם זה משהו ייחודי לאל על? ואם כן, מה המשמעות של זה?

ly739departing - Copy

(תמונה: https://www.flickr.com/photos/130961247@N06/)

בשבועות האחרונים ישנו דילול ניכר בכמות טיסות אל על לאירופה, בקווים קצרי-הטווח. הדילול מורגש בלא מעט יעדי החברה לאירופה, ומיד אמחיש זאת בצורה פשוטה. האם כך הוא המצב גם בחברות אחרות, או שמדובר בתופעה ייחודית יותר לאל על?

———————————————————————————————————————

הצטרפו לעמוד הפייסבוק של בלוג המתמידים בו מתפרסמים פוסטים נוספים עם מידע, טיפים והמלצות

———————————————————————————————————————

נתחיל קודם בהיגיון הבסיסי לפיו בחודשי החורף, מן הסתם, יש הרבה פחות ביקוש לטיסות מאשר בחודשי הקיץ העמוסים. הרבה פחות אנשים מעוניינים לצאת לטייל באירופה בחורף, מה שמותיר אותנו עם שיעור גדול יותר של אנשי עסקים. זוהי תופעה נפוצה כמובן בכל רחבי העולם ולכאורה היינו אמורים להסתפק בה כהסבר לדילול המשמעותי בטיסות אל על בחודשי החורף. ועם זאת, יש כאן משהו קצת יותר עמוק מזה.

אל על לא סתם מפחיתה את כמות הטיסות בחורף. היא מקטינה אותן בערך בחצי. אם בתקופות הקיץ היא מוציאה טיסה בתדירות כמעט דו-יומית (למעט בשישי ובשבת) לכל יעדי אירופה הרגילים, הרי שבחורף היא מוציאה מטוסים בתדירות יומית ואף פחות מכך.

אבל המעניין הוא לא מה קורה רק עם אל על, אלא מה קורה עם המתחרות. באותו זמן שאל על מוציאה טיסה בערך יומית, המתחרות שלה לא מקטינות את התדירות שלהן באותה מידה, מה שיוצר פער די משמעותי (ומביך) בין תדירות אל על לבין תדירות החברות המתחרות. צריך כמובן לזכור שחלק מטיסות אל על ליעדים אלו הן טיסות סופיות, ולכן פער מסוים בכמות הטיסות והנוסעים ניתן לייחס עבור נוסעים בטיסות המשך, אך עדיין תראו ברשימה למטה פער די משמעותי בין החברות, גם בקווים שבהם אין יותר מידי נוסעי המשך.

בואו נבחן זאת במספר יעדים נבחרים:

פרנקפורט (FRA): אל על מפעילה בחורף 7 טיסות שבועיות בסך הכל לפרנקפורט: טיסת בוקר וצהריים בימים ראשון, שני וחמישי ועוד טיסת בוקר אחת ביום שישי. לעומתה, לופטהנזה מבצעת לא פחות מ-21 טיסות שבועיות לפרנקפורט בחורף – טיסה יומית ב-5:20, טיסה יומית ב-8:00 וטיסה יומית ב-16:25. הפער: פי 3.

רומא (FCO): אל על מפעילה בחורף 12 טיסות שבועיות בסך הכל לרומא: טיסת בוקר ב-6:10 בכל יום למעט שבת, ועוד כ-6 טיסות מפוזרות, בעיקר בערב. אליטליה, לעומתה, טסה לא פחות מ-28 טיסות שבועיות בחורף לרומא, ב-4 מועדים יומיים לאורך השעון, החל ב-5:15 ועד ל-17:25. הפער: פי 2.33.

וינה (VIE): אל על מפעילה בחורף 6 טיסות שבועיות בסך הכל לוינה, רובן טיסות אחר הצהריים ורק שתי טיסות בוקר. באותו זמן אוסטריאן מבצעת לא פחות מ-21 טיסות שבועיות בקו זה, ב-3 מועדים יומיים: 6:15, 16:10 ו-18:35. הפער: פי 3.5.

ורשה (WAW): אל על מפעילה בחורף 4 טיסות שבועיות לורשה, שתים מהן בבוקר (בימים שני ושישי) ושתיים אחר הצהריים (בימים ראשון וחמישי). לוט הפולנית, לעומתה, טסה לורשה 14 טיסות שבועיות – טיסה יומית ב-5:20 וטיסה יומית ב-11:25. אגב, זאת מבלי לקחת בחשבון את יתר הקווים בפולין שלוט מפעילה אליהם טיסות מישראל, שאינם ורשה. הפער: פי 3.5.

מינכן (MUC): אל על מפעילה בחורף 7 טיסות שבועיות למינכן, כשרובן הן בשעה 6:00 בבוקר ושתיים מהן ב-17:10. לופטהנזה, מקבילתה בקו, טסה פי 2 ממנה באותו זמן, עם 14 טיסות שבועיות, בשני מועדים יומיים של בוקר (7:00) ואחר הצהריים (17:05).  הפער: פי 2.

אתונה (ATH): אל על מפעילה בחורף 6 טיסות שבועיות לאתונה בשעות משתנות. איג'יאן, החברה היוונית המתחרה הבולטת של אל על בקו זה, מפעילה לא פחות מ-16 טיסות שבועיות באותו זמן, כך ששתי טיסות הן בתדירות כמעט יומית ואחת נוספת 3 פעמים בשבוע. הפער: פי 2.67.

ציריך (ZRH): אל על מפעילה בחורף 8 טיסות שבועיות לציריך, כשרובן בשעה 7:30 בבוקר. סוויס השוויצרית מפעילה באותו זמן 2 טיסות יומיות, בתדירות כוללת של 14 טיסות בשבוע (חלקן מבוצע במטוסים רחבי-גוף, עם קיבולת כמעט כפולה ביחס למטוסי ה-737 שאל על מפעילה בטיסותיה ליעד זה). הפער: פי 1.75.

בריסל (BRU): אל על מפעילה בחורף 4 טיסות שבועיות לבריסל, בשעות משתנות. בראסלז, לעומתה, מפעילה בסך הכל 11 טיסות שבועיות ליעד זה, בתדירות כמעט יומית בבוקר ואחר הצהריים. הפער: פי 2.75.

מוסקבה (SVO ו-DME): אל על מפעילה בחורף 7 טיסות שבועיות למוסקבה בסך הכל. אירופלוט שולחת לכאן מידי יום לא פחות מ-5 מטוסים, עם תדירות כוללת של 35 טיסות בשבוע, כשחלקם הם מטוסים רחבי-גוף. הפער: פי 5.

קייב (KBP): אל על מפעילה בחורף 8 טיסות שבועיות לקייב בסך הכל. אוקריין מפעילה באותו זמן 19 טיסות שבועיות, כמעט בתדירות של 3 טיסות ביום. גם כאן, חלק מהטיסות של החברה האוקראינית מופעלות במטוסים רחבי-גוף. הפער: פי 2.4.

בחלק מהיעדים, כמו פריז (CDG), לונדון (LON), מדריד (MAD) ואמסטרדם (AMS) לא נרשם פער בולט לרעת אל על מול החברה הגדולה שמתחרה איתה על הקו. ועם זאת, ביחס ליתר היעדים המגמה די משכנעת לטעמי. בעוד שחברות אחרות עוברות בישראל את החורף בצורה סבירה בסך הכל, עם דילול חלקי ותוך שהן משמרות לעצמן בייס של מספר טיסות יומיות בממוצע, אל על בקושי מבצעת טיסה יומית בחלק גדול מקווי החורף שלה.

וכמובן שעבור נוסעים מתמידים זאת בעיה משמעותית. לא די בכך שלא ניתן לטוס אל על בסופי שבוע, אלא בחורף גם בקושי קיימת זמינות לטיסות לאירופה במהלך השבוע.

18 מחשבות על “תדירות נמוכה במיוחד של טיסות אל על לאירופה בחורף

  1. למיטב זיכרוני זה המצב בכל חורף. עדיין הטיסות לאירופה די מלאות. ברוב היעדים שציינת היה לי מאוד קשה למצוא מקום או כרטיס ברמות כירטוס נמוכות בשבועות האחרונים ואפילו בביזנס היה מלא.
    לאתונה יש גם את אליטליה, כך שהפערים אפילו גדולים ממה שציינת.
    הרבה מהיעדים שציינת גם מופעלים ע״י לואו קוסטים מסיביים שמרעים את מצבה של אלעל יותר..
    מה שמעניין שהקו לסאן פרנס נראה שלא ממש מתרומם ויש יחסית הרבה מקומות פנויים בכמה תאריכים שבדקתי. ככה זה שלא שומעים לצרכן שביקשו שוב ושוב לפתוח את הקו ונותנים ליונייטד עם מחלקת עסקים טובה מאוד ומטוסים חדישים מתנה

    אהבתי

    • הטיסות מלאות בעיקר כי יש תדירות מאוד נמוכה. הטיסות ספורדיות ולא עקביות. יעד כמו פרנקפורט שאין לו תדירות יומית בשעות קבועות זה די מכה…

      אהבתי

  2. התייחסת רק לכמות הטיסות פיזית . כדאי היה גם להתייחס לגודל המטוס שהוא פקטור לא קטן פה
    אלעל 738/739 לציריך לעומת 340/330 של סוויס
    אל על 738/739 למדריד לעומת איבריה עם 330
    אל על עם 738/739 למוסקבה לעומת טיסות לא מועטות של איירופלוט עם 777 או מטוס רחב גוף אחר
    בריטיש לעומת אעל על בגודל המטוסים…..
    מכאן שבהחלט אל על בפער עצום לרעה לעומת חברות אחרות.
    חכם היה אם אלעל היתה משכילה לעשות מבצעי תמריצים בקווים אלה כמו מבצעי כפל נקודות כפי שנהגה לעשות בעבר,, מחירים תחרותיים וכו – אינני צריך להיות איש שיווק טוב בשביל להראות כי יש גם תיירות חורף שאלעל יכלה לנצל לטובתה.
    אל על מקפידה גם פה לטמון את הראש בחול ומעבר להיותה עיקשת במחירים מפלה לרעה את המתמידים שלה שמעדיפים כנראה לטוס בחברות זרות אחרותששם הם מקבלים תנאים טובים יותר בסטטוסים גבוהים והמחירים הזולים בלאו הכי של החברות הזרות האחרות כנראה משפיעים עליהן לא להקטין את תדירות הטיסות שלהן גם בעונת השפל
    אלעל תתעוררו!!!

    אהבתי

  3. אל על אף פעם לא ידעו לקרוא נכון את השוק. הסיפור הזה שאנשים נוסעים רק בקיץ נגמר מזמן, מטיילים לחו"ל כל השנה, ואפשר למלא את המטוסים בקלות. עובדה שהחברות האחרות מצליחות היטב. אל על ממשיכה גם ב-2019 לסמוך על המשפםט "אין כמו בבית", ונדמה לה שהנוסעים שלה נשארים בבית. הם לא.

    אהבתי

  4. מניסיון שלי:
    -אחרי שפעמיים אל על ביטלה טיסה לז'נבה (אגב, מבלי להודיע לי, פשוט גיליתי את זה), החלטתי שאל על לא תהיה החברה המועדפת עלי. צבירת המיילים שלי בכרטיסי אשראי עברה ל BA (לצערי).
    – צבירה ומימוש נקודות באל על: כבר דיברו על זה הרבה, זהו עוד פקטור

    הדבר הכי חשוב לגבי טיסות חורף, שמרחיק ממנה גם נוסעי עסקים וגם תיירים: אף אחד לא רוצה לתכנן נסיעות עם חברה ששני ימי עבודה שלה הם מחוץ לתחום. מי שרוצה לטוס לסופשבוע או לכמה ימים פשוט לא הולך לחפש טיסה באל על אם ימי שישי-שבת הם חור שחור. עם התחרות שיש היום, עם הקשיים שיש לחברות תעופה, לא לטוס בסופי שבוע זה "לוקסוס" שמבריח נוסעים.

    אהבתי

    • ארז, למה לצערך? מה רע בבריטיש? הלוואי ואל-על (ובעיקר מתמיד) היו מספיק טובים כדי לגרום לי לרצות לטוס איתם ורק איתם אבל כבר שנים שלא זה המצב, וכשאני אומר שעברתי לבריטיש (ובכלל לOW) לפני הרבה שנים זה נאמר ללא שום צער. בטח ובטח כשאני קרוב מאוד עכשיו לגולד לכל החיים שזה משהו שלא קיים באל-על (וכנראה שהיה כמעט בלתי מושג גם אם כן…).

      אהבתי

      • כי שורה תחתונה הייתי רוצה שאל על תהיה חברה טובה, שהכסף שלי יגיע לכלכלה הישראלית. כזה אני.
        אבל אל על מחליטה להתאבד כל פעם מחדש. כאילו הם ממש ממש לא רוצים להיות יותר טובים ואמינים.
        החל מטיסות בשבת ועד שביתות הטייסים הנוראיות (שכבר כולם הספיקו לשכוח), ביטולי טיסות, ומה לא.

        אהבתי

  5. אל על מעלה מחירים. רציתי לטוס לפראג לסופשבוע והמחיר תל אביב פראג הוא 444 דולר. שילמתי בערב פסח 800 דולר הלוך ודוב לוינה. מיותר לציין שהרמה היתה לאו קוסט מינוס. לא פלא אם כך שאנשים מחפשים חברות אחרות לטוס איתן!

    אהבתי

  6. הפוסט הזה היה יכול להיות הרבה יותר אפקטיבי ומעניין באם הייתה ניתנת גם תגובת אל על לנושא.
    האם פנית אליהם בבקשת התייחסות לסוגייה?

    אהבתי

    • אל על פנו אליי לפני מספר ימים ומסרו מיוזמתם תגובה על פוסט אחר, אז אני מניח שהם עוקבים ומגיבים כשמוצאים לנכון, אבל בכל מקרה אתייג אותם בפרסום הפוסט הזה בפייסבוק לקבלת תגובתם, ואם אשמע מהם אעדכן כאן את התגובה. תודה תומר

      אהבתי

  7. […] כאן המקום להזכיר שבינואר 2020, לפני שכל הצרה הזאת הגיעה לישראל, כתבתי פוסט בעמוד הפייסבוק של הבלוג, ובו הבעתי תמיהה על כמות הטיסות היומיות הנמוכה שאל על הפעילה בחודשי החורף. אז הצבעתי על כך שבשעות הצהריים-אחר הצהריים, אל על הפעילה בסך הכל 5 טיסות כשבחודשי הקיץ היקף הטיסות בשעות מקבילות היה כפי 5. הבעתי באותו פוסט ביקורת על כך שגם לדלל טיסות צריך לדעת איך, ואפילו אם טיסה יוצאת לא מלאה, לפעמים עדיף כך, ולו כדי לשמר רציפות תעופתית בשביל שימור הלקוחות. לקריאת הפוסט המדובר לחצו כאן. קראו גם את הפוסט הזה שפרסמתי בבלוג מספר שבועות לפני כן. […]

    אהבתי

  8. […] – החיסרון המרכזי ביותר – לוח הטיסות – לוח הטיסות של אל על מוגבל מאוד. ראשית, אל על לא טסה בשבתות וחגים שזה מבחינתי נקודה חזקה מאוד שפוגעת ביכולת שלי לבנות עליה כחברה מרכזית שאטוס בה. אבל זה לא רק זה – לאל על לוח טיסות מצומצם מאוד, בלי הרבה אפשרויות, ולמעט פה ושם כמה יעדים, ללא מועדי טיסה סדירים וברורים. בחברות תעופה אחרות המצב שונה בצורה משמעותית, והנוסעים נהנים מלוח זמנים אחיד, עקבי ורציף יותר. ואני לא מדבר פה על תקופת הקורונה, אני מדבר על אל על של ימי טרום מגיפה (קחו לשם דוגמה את הפוסט הזה שכתבתי אי שם לפני ימי המגיפה). […]

    אהבתי

כתיבת תגובה