בעיית התדירות באל על

נוסעים מתמידים באל על חווים בעיות שונות בכל הקשור לטיסותיהם עם החברה ונאמנותם האדוקה אליה. עם זאת יש בעיה אחת שאני כמעט ולא שומע עליה בשיח ולדעתי הגיע הזמן להפנות גם אליה את הזרקור: תדירות הטיסות לאירופה.

(תמונה: jounigripen)

אל על נמצאת לאחרונה בתקופת מפנה מסוימת, עם כניסת מנכ"לית חדשה, עליה בשער המניה, ותחושה של חזרה לשגרת טיסות משמעותית עם ניחוחות אביב-קיץ בפתח. כל זה מחזיר את הצבע ללחיי החברה, ואיתו גם את הביטחון והרעב להצליח.

בהקשר לכך החברה גם מעוניינת לשפר את תדמיתה ולייצר שיח שוטף עם הנוסעים המתמידים, כשלמיטב הבנתי יש גם תכנון למפגש עם נוסעים מתמידים. אני מברך על פעולות אלה במלוא הרצינות, ואני חושב שחלק משמעותי בתהליך הוא לקבל פידבק מהלקוחות, אז שאפו לחברה על הכוונות הטובות.

אף שבאופן אישי לא אשתתף במפגש המתמידים ככל שיהיה (בין היתר מטעמי שמירה על פרטיות ואנונימיות) אני כן אכתוב כאן מעת לעת את הרשמים שלי כנוסע מתמיד באל על, עם ניסיון של שנים רבות במחלקות היוקרה בחברה.

אחת הביקורות שיש לי, אותה אני כמעט ולא שומע מסביב – ולא ממש ברור לי מדוע – נוגעת לתדירות הטיסות של החברה לאירופה, תדירות שגורמת לי כל פעם מחדש לשקול את נאמנותי לחברה.


אני מזמין אתכם לעקוב אחריי גם בעמוד הפייסבוק של בלוג "המתמידים" בקישור הזה. ככל שיש לכם שאלות על הפוסט או על תכני הבלוג בכלל, אתם מוזמנים להשאיר תגובה בתחתית העמוד או לפנות אליי דרך יצירת הקשר באתר.


למה תדירות גבוהה נחוצה לנוסע המתמיד?

הבעיה עליה אני מדבר, שתיכף גם אדגים, היא תדירות נמוכה יחסית של טיסות אל על לאירופה. כשאני אומר "תדירות", אני מתכוון לכמות הטיסות היומיות או השבועיות שאל על מוציאה ליעדים השונים. העניין הוא שבאל על התדירות הזאת נמוכה מאוד – ואף לטעמי מביכה – בהשוואה לחברות תעופה רבות שטסות לכאן, והדבר מסב עבורי פגיעה משמעותית ביכולת ובמוטיבציה לטוס איתה.

נוסע מתמיד זקוק לתדירות גבוהה של טיסות. תדירות גבוהה נחוצה על מנת שהבחירה מתי לצאת ומתי לחזור תהיה תלויה בו, בלו"ז הפגישות שלו, ובשיקולים העסקיים שהוא מפעיל, ולא בחברת התעופה, שהיא בסך הכל המוביל שאמור לסייע לו להגיע ממקום למקום. לא חברת התעופה צריכה להחליט לנוסע מתי הוא טס, אלא לנוסע צריכה להישמר הגמישות המירבית מצד החברה, כדי להגשים את כל מטרותיו העסקיות. ברגע שהחברה מפעילה תדירות נמוכה, הנוסע נכפה לטוס בימים ובשעות שהחברה החליטה (על דעת עצמה) אם הוא מעוניין לטוס איתה.

כמות או איכות?

אל על מתהדרת לא פעם בנוצות של מי שמפעילה מישראל טיסות לקשת יעדים רחבה ומגוונת בטיסות ללא עצירה. אי אפשר לקחת לה את הנתון הטכני הזה, והיא אכן מפעילה טיסות להכי הרבה יעדי ללא עצירה מהארץ. אין על כך עוררין. אלא שהתואר הזה בסך הכל נגזר מבחירה מאוד מקודקדת של הניסוח, והוא מתעלם ממהות העניין. אל על אמנם טסה להרבה יעדים, אבל לא משמרת תדירות גבוהה או מספקת ליעדים שאליהם היא טסה. המשמעות היא שאצל החברה מה שחשוב זה הכמות ולא התדירות. ולי כנוסע מתמיד חשובה התדירות לפחות באותה מידה (אם לא יותר).

אצל אל על הבעיה היא כפולה – לא רק שהיא לא טסה בשבתות וחגים, וכך למעשה היא מפעילה טיסות רק חמישה וחצי ימים בשבוע, אלא – ואף חמור מכך לדעתי – שעד שהיא כבר טסה, היא מפעילה כמות טיסות נמוכה למדי בתדירות יומית. כל זאת, שעה שהמתחרות שלה על אותם קוים מציעות טיסה יומית או מספר טיסות יומיות, 7 ימים בשבוע.

דוגמאות

לשם פשטות והמחשה, ראו את ההשוואות הבאות:

וינה: אוסטריאן מפעילה 15 טיסות שבועיות לוינה, בתדירות יומית קבועה עם טיסה נוספת בימי שני. אל על באותו הזמן מוציאה רק 5 טיסות שבועיות בלבד בשעות משתנות. פער של 67% בתדירות.

פרנקפורט: לופטהנזה מפעילה לא פחות מ-21 טיסות שבועיות לפרנקפורט, בתדירות תלת-יומית קבועה. אל על מוציאה כמות מביכה למדי של 5 טיסות שבועיות בסך הכל למרכז העסקי של גרמניה בשעות משתנות ולא קבועות. פער של 76% בתדירות.

מינכן: לופטהנזה מפעילה 15 טיסות שבועיות למינכן בתדירות דו-יומית קבועה עם טיסה נוספת בימי שלישי. אל על מפעילה רק 6 טיסות שבועיות ליעד זה בשעות משתנות. פער של 60%.

רומא: חברת ITA, החברה האיטלקית החדשה, מפעילה לכאן 14 טיסות שבועיות מרומא. אל על באותו הזמן מפעילה רק 9 טיסות שבועיות ליעד זה. פער של 36%.

ציריך: החברה השוויצרית מפעילה לישראל 14 טיסות שבועיות מציריך. בזמן הזה אל על מפעילה רק 7 טיסות שבועיות לציריך. פער של 50%.

ורשה: לוט הפולנית טסה לישראל מורשה לא פחות מ-17 טיסות שבועיות. אל על מפעילה לורשה רק 4 טיסות שבועיות באותו הזמן. פער של 76%.

בריסל: החברה הבלגית בראסלס מפעילה לתל-אביב 13 טיסות שבועיות מבריסל בעוד אל על מפעילה בסך הכל 3 טיסות שבועיות ליעד זה. פער של 77%.

עכשיו, חשוב להגיד, אל על בכל זאת מפעילה טיסות ליעדים שבהם היא חברת הלגאסי היחידה, כמו ברצלונה או מילאנו. אבל הפער הגדול הוא דווקא באותם יעדים שהם מרכזי סחר עסקיים, אותם יעדים שמשרתים בראש ובראשונה את הנוסעים העסקיים בצורה התדירה ביותר, בדגש על פרנקפורט ובריסל. ליעדים אלה אל על מפעילה כמות נמוכה למדי של טיסות ולא מצליחה ליישר קו למרות שמהלך כזה מתבקש.

עוד חשוב למען ההגינות לציין שלפחות לגבי אמסטרדם קיים יתרון קל של תדירות לאל על בהשוואה לק.ל.מ ההולנדית, כאשר אל על מפעילה 10 טיסות שבועיות וק.ל.מ רק 7 טיסות שבועיות ליעד זה, שאותי זה די מפתיע לומר את האמת. נשגב מבינתי למה ק.ל.מ לא מוציאה לכאן טיסה דו-יומית וזה באמת הרבה זמן כך המצב.

עוד אדגיש שבתקופות החורף המצב עוד אפילו יותר קיצוני, כשאל על מפעילה תדירות עוד נמוכה יותר, וזאת סקרתי בפוסט שכתבתי עוד לפני פרוץ משבר הקורונה.

מה דעתכם? האם מסכימים שתדירות גבוהה נחוצה וקריטית עבור נוסעים מתמידים? האם נתקלתם בבעיית תדירות נמוכה של אל על ליעדי אירופה? שתפו בתגובות.


הידעתם שאפשר לעקוב אחריי גם דרך עמוד הפייסבוק של הבלוג?

8 מחשבות על “בעיית התדירות באל על

  1. נקודה מאוד נכונה. שים לב שהקווים עם קוד שייר אל-על כמעט ולא טסה שם אלא נשענת על הקוד שייר הזר ראה הקו למדריד ועוד.
    יתכן שזה נובע ממטוסי 737 שעדיין על הקרקע וצריכים לעבור הכשרה, כל צי 787 שעושה טראנס אטלנטי בעוד ה 777 עדיין לא טס ובכלל הקפסטי של אל-על שהוא משמעותית נמוך יותר מטרום הקורונה.

    אהבתי

  2. תיקון: לופטהנזה מפעילה למעשה 15 טיסות שבועיות למינכן ולא רק 11 כמו שכתבתי מלכתחילה מה שמגדיל את הפער ל-60%. תודה לעוקב אלון על הפניית תשומת ליבי לכך.

    אהבתי

  3. אין ספק שאתה צודק שהתדירות נמוכה, אבל איך אל-על אמורה להתמודד עם התחרות מצד החברות שציינת עם צי המטוסים הקטנטן שלה? כמה 737 היא מפעילה היום? היא לא נאלצה להיפטר מחלק לא קטן מהצי כחלק מתוכנית הייעול שלה, או שזה טרם קרה?

    אהבתי

  4. שאלת הביצה והתרנגולת.
    האם הגברת תדירות מוסיפה ביקושים או הגדלת ביקושים מוסיפה תדירויות.
    מעבר לכך אתה צריך לזכור שמובילים אירופיים יכולים למלא את הטיסות בנוסעים ישירים ובנוסעי המשך. לאל על נושא ההטסה לטיסות המשך מאירופה ובאירופה מוגבל ולא בגלל אל על.
    בסו
    פו של דבר אל על או כל חברה אחרת לא רוצה למצוא את עצמה עם טיסות ריקות. זה משחק עדין וכן , לפעמים מתקבלות החלטות לא קלות מבחינת אוכלוסיית נוסעים מתמידים.

    אהבתי

  5. תודה על הפניית הזרקור לנושא, שבאמת לא מדברים עליו. בתקופה של טרום קורונה היתה אל על בתקופה של התרחבות, בתדירות הטיסות וגם ביעדים. בתקופת הקורונה המאוחרת התדירות היתה כמעט אפס והמגיפה האמתית היתה ביטול סיטוני של טיסות על בסיס קבוע. הקורונה הסתיימה וגם התירוץ של קורונה הולך ונגמר. בכל הטיסות שעשיתי בחודשים האחרונים ראיתי נמלי תעופה עמוסים והטיסות היו מלאות למד (וכל זה לפני החגים…).
    איני יכול לענות "מה קודם למה", התדירות תוסיף ביקוש או ביקוש יוסיף תדירות. סביר להניח שהתשובה באמצע, אבל ברור לי שכשניסיתי למצוא טיסה והתברר שהימים והמועדים אינם קבועים (ואני צריך להתפתל ע"מ להתאים עצמי לאל על), פשוט עברתי לחברה אחרת. מתאים יותר לחברות שכר וחסך, לא לחברות לגאסי. אני רוצה לקוות שהתדירות תגבר, כי לדעתי, אל על לא ממצה את פוטנציאל המטוסים שיש לה. בהנחה שלאל על יש תכנית עבודה, היה כדאי לפרסם אותה, כדי שנוסעים שמתכננים את טיסותיהם לטווח רחוק יוכלו לבדוק…

    אהבתי

  6. נגעת בול בסיבה העיקרית!
    עזוב בכי נוסעים על שירות, תקלות, מוצרים רכים, קשים, סוג נוסעים, שבת וכו׳, עם הכל זרמתי והתמדתי עם אלעל.

    לפני הקורונה היו מלא טיסות והיה מאוד נח להזמין עם אלעל בהתאם ללו״ז שלי, היום המצב קטסטרופלי, לא פחות מזה! אין שום אפשרות לתכנן, אין שום עקביות, ובחירות לפעמים ממש תמוהות (אפילו שברור לי שיש שיקול תפעולי).

    לדוגמא, אני רוצה להתחיל את שבוע העסקים באירופה, לכן מעדיף לטוס בראשון בערב או בלית ברירה בשני על הבוקר. אך מה אלעל מציעה? ראשון בבוקר (למי שרוצה לבלות את יום ראשון בהמתנה למלון או סיבוב בעיר) או יום שני בערב! איך?? מה נסגר??
    גם מועד החזרה לארץ לוקה בחסר, פתאום אין מספיק טיסות בחמישי בערב ואם חלילה תרצו לחזור ברביעי, אז יש רק טיסה בבוקר.
    בקיצור, הכי לא מתאים לנסיעות עסקים. אין לי שום ״מנוף לחצים״ על הקולגות שלי לטוס אלעל, כי אפילו הזמנים לא נוחים ולא מתאימים. ממש, אבל ממש מבאס! כנראה שהמעמד שלי לא יחודש, אבל לא כי לא טסתי מספיק, אלא כי לא היו מספיק טיסות אלעל בשבילי לטוס בהן 😦
    אם אני מבין נכון המצב יהיה גרוע עוד יותר לאחר צמצום צי המטוסים, אם כי נראה לי שהצמצום הוא ב 787/777 ולא ב 737.

    אהבתי

  7. היוצא מן הכלל מעיד על הכלל. בקו לאמסטרדם אלעל יותר דומיננטית מכיון שמאז קלמ נמכרה לאיר פראנס, הקו הזה לא מעניין את הצרפתים. הם אפילו שקלו לסגור אותו או להעביר לחברת בת. המוצר שלהם נחות בכל אספקט – מטוסים מיושנים, מחלקת עסקים שהיא בדיחה על חשבון הנוסעים (תרתי משמע) ולו״ז נחות.מאידך, הם בהחלט שמים מקל בגלגלים של אלעל כמו במתן סלוטים ועוד.
    מצד שני, אם תוסיף את הטיסות של חברת החסך שלהם – טראנסאוויה, תקבל לו״ז מלא יותר

    אהבתי

כתיבת תגובה